keskiviikkona, tammikuuta 10, 2018

Ametisti **** Amethyst

Scroll down for English please,


Heart
No nyt on taas hempeää. Sain kokeiltavaksi tämän sydämmen, kun Instagram ystäväni Jitka  suunnitteli uuden paper piecing mallin. Tyyny on tyttärelleni ja ajattelin sen sopivan hänelle syksyllä tekemääni peittoon. No, eihän se sitten kovin hyvin sovikkaan, värisävy onkin liian violetti.  Ehkäpä se ei niin haittaa. Malli löytyy täältä.

Heart
Koska valitsin 12" blokin, se oli juuri sopiva koko tyynyksi. Muutaman värin paikkaa vaihdoin mallista poiketen ja laitoin pienet reunat. Tästä tuli suloinen, vaikka toisaalta se on aika modernikin sydämeksi. Aika hyvin tulee kolmiulotteinen vaikutelma.

Heart
En halunnut kovin tiheätä tikkausta, sillä pelkäsin että pinnasta tulisi liian sekava. Sydän jäi vähemmälle ja reunoihin tuli vähän enemmän tikkausta.

Heart
Taustaksi löytyi vielä vähän samaa kangasta kuin tyttären peitonkin takana. Tykkään kyllä tästä lopputuloksesta kovasti, kiva oli tehdä tämäkin malli.

                                                                       ****
It was a time for a sweet quilt. I got this pattern from my IG friend Jitka. Se has designed a new paper piecing pattern. You can find this pattern here. This pillow is for my daughter and it's a pair to the quilt I made her last autumn. Well...they are not as good match as I thought because these colors are too purple. Hopefully it doesn't matter.
I chose 12" block because it was a good size for a pillow. Even though the heart is cute it's also quite modern.
I wanted very simple quilting for this pillow. I was afraid that the heart part would be too messy. This was nice to sew and I'm pleased how it turned out. Linking up with finish it up friday.





torstaina, tammikuuta 04, 2018

Uusi kone ja siisti ompeluhuone


Scroll down for English please.


HuoneTervetuloa ompeluhuonekatsaukseen. Vuodenvaihteessa oli hyvä hetki tehdä taas kunnon järjestely. Tyhjensin lattian, pöydän ja sohvan turhista kankaista, nyssyköistä ja epämääräisistä pussukoista. Täydellisen ompelutarvikkeiden läpikäynnin tein vuosi sitten kun muutimme.
Tässä on näkymä kun astutaan huoneeseen. Vanhalle puusohvalle ei löytynyt paikkaa muualta asunnosta, joten se laitettiin tänne. Tämä on sikäli hyvä paikka sille, koska keittiöstä on suora näkymä tuohon sohvan kohtaan. Nätti kaluste näyttää huomattavasti mukavammalta kuin sekainen työpöytä tai silityslauta. Vaihtuva tilkkutyökin näkyy kivasti keittiöön asti. Penkin kannen alla on hyvä säilytystila, jossa pidän kaikki vanut. Penkin oikealla puolella on kaksi ikkunaa. Sillä seinällä ei ole muuta kuin printteri lattialla ja joskus tuoli.

Huone
Kaapissa on lähes kaikki tilkkuiluun sopivat kankaani. Väreittäin järjestely on mielestäni hyvä systeemi, siitä näkee heti kaikki vaihtoehdot. Pinot ei pysy millään suorassa mutta tämä siisteystaso riittää oikein hyvin. Isommat, esim. taustaksi sopivat kankaat on muovilaatikossa ompelupöydän vieressä. Tilkkutyöaiheiset kirjat on myös tässä kaapissa. Vasemmalla kolossa on kori, jossa on pystyssä kaavapaperia ym. sekä kankaanpainantaan käytettäviä seuloja. 

Huone
Kaapin vastaisella seinällä on ompelupöytä. Pöytä on tyttären vanha koulupöytä. Se saisi olla aavistuksen matalampi, jotta korkeus olisi just hyvä. Koreissa molemmilla puolin on saksia, mittanauhoja, kyniä, tarpeellista, tarpeetonta sekä karkkipiilo. Joskus piilo unohtuu ja kun se taas löytyy, se onkin iloinen yllätys. Varsin kätevää on ollut leikkuualusta vasemmalla (yleensä siinä on isompi) ja oikealla oleva silitystaso pienimuotoiseen silitykseen.  Oikeassa reunassa on ovi kodinhoitohuoneeseen, siellä on sitten isompi silityslauta. Samaten oikealla näkyy myös suunnitteluseinä. Kapalevyn palanen päällystettynä flanellilla on ollut vallan mainio hankinta. En ole kiinnittänyt sitä seinään, sillä joskus sitä on tarve siirrellä. 
Sitten pöydällä on se työhuoneen kaikkein tärkein, eli ompelukone. Se onkin hieno peli!

HuoneTämä on yhteistyökoneeni Pfaffin kanssa. Malli on Performance 5.2. Aikaisempi koneeni on myös Pfaff, joten yhteistyö on oikein mieluisaa. Tässä kuvassa tuo iso ompelutaso, joka on hyvä kun haluaa työn pysyvän suorassa. Olen ommellut tällä nyt pari kuukautta, enkä enää vaihtaisi pois. Tässä muutamia asioita, jotka olen havainnut hyväksi ja tarpeelliseksi.
-Koneen runko on tilavampi kuin normaalisti koneissa, siinä mahtuu kääntelemään isommankin kangasmäärän.
-Yläsyöttäjä on kiinteä ja sen saa helposti päälle ja pois yhdellä napsautuksella. Minulla se on aina päällä.
-Ompelujälki on hyvä ja kone tuntuu tukevalta. 
-Itse tykkään käyttää polvinostinta paininjalan nostamiseen mutta käytän välillä myös samaan tarkoitukseen olevaa kytkintä. Molempiin tottuu nopeasti.
-Langan päättelyä ja katkaisua olen käyttänyt myös ahkeraan.
-Paininjalan sivussa on vipu, jolla saa langan neulansilmään. Alkuun se oli outo mutta nyt käytän sitä joka kerta.
-Kun neula on asetettu "alas" asentoon, niin pysähtyessä paininjalka nousee automaattisesti hieman ja kankaan kääntäminen on helppoa. Ei tarvise irrottaa käsitä työstä nostaakseen paininjalkaa. 
-Yllättävän helppo käyttää, jopa minun, joka olen surkea teknisten laitteiden kanssa.
Paljon on muitakin hienouksia mutta nämä ovat sellaisia, joista iloitsen joka kerta.

HuoneMukana on perusvalikoima paininjalkoja mutta näitä erikoisempia löytyy paljon. Tässä on sellaisia, joiden käyttöä ajattelin kokeilla tilkkutöihin tai tehdä ihan jotain muutakin. Kaikkia tulen kokeilemaan.
Tuota vasemmalla alhaalla olevalla säädettävällä ohjainjalalla olen jo tikanut yhden peiton. Siinä on tuo musta vipu, jota voi säätää sen mukaan, mille etäisyydelle haluaa seuraavan tikkauksen tulevan. Hyvä apuväline.

Huone
Leikkuupöytä on ollut pitkäaikainen haaveeni. Alkuun suunnittelin hieman suurempaa mutta kyllä tämäkin on ihan riittävä koko. Se on tehty kahdesta Ikean hyllypalasta, jotka on laitetttu selät vastakkain. Päällä on irrallinen pöytälevy. Korkeus on samalla tasolla kun keittiötasot. Pääty on säilytyspaikka viivaimille. Löysin pieniä tarralla olevia nuppeja, joihin kaikki saa hyvin ripustettua. Pienissä pahvilaatikoissa on vetoketjuja, kukkaronkehyksiä ja lankoja. 
Taustalla olevassa kiinteässä kaapistossa säilytän harvemmin tarvittavia asioita, kuten kangasvärit, korutarvikkeet ja työkalut. Siellä on myös keskeneräisten projektien laatikot ja jämätilkkulaatikot suurinpiirtein väreittäin. Ylähyllyillä on valmiita tilkkutöitä menossa joskus johonkin, en tiedä mihin.

Pöytä
Pohjaan halusin pyörät, jotta pöytää voisi liikutella mutta siihen ei ole ollut vielä tarvetta. Pyörien asennus ei ollutkaan ihan helppoa, sillä nuo kaapit on jotain pehmeää Ikea laatua ja ruuvit vaan pyöri paikallaan. Taidettiin sinne liimaakin laittaa. Painoa tulee aika paljon, koska kaapissa on kirjoja. Kätevä isäntä teki ja manasi, sitten taas teki mutta hyvä tuli lopputuloksesta. Kuvassa takana on toinen hylly, se on nyt eri huoneessa.

Huone
Toinen puoli pöydästä on identtinen. Täällä on lehtiä ja kaavoja. Kaapeissa on harrastekirjoja monelta alueelta, innostun aika helposti. 
Leikkuupöytä on aivan mahtava, se menee ompelukoneen jälkeen kakkoseksi. Kolmantena suunnitteluseinä.
Joskus tuntuu, että matto olisi kiva mutta siivouksen kannalta ilman sitä on parempi.

Tällainen on minun ompeluhuone. Vietän siellä paljon aikaa ja on mukava kun siellä on viihtyisää. Ikävä kyllä en saa pysymään sitä näin siistinä kovin pitkään. Nyt kuitenkin keitän kahvit, menen istumaan sohvalle ja suunnittelen seuraavia töitä. Kiva kun jaksoit lukea!

                                                                    ****
Welcome to my sewing room. This is the view when I open the door. When we moved we didn't have any other place for this old bench. It's useful and looks nice which is good because I can see it also from the kitchen. Under the seat I keep my battings. 
I like this fabric cabinet a lot. It's inspiring to see all fabrics at the same time and choose the best colors.
I keep also my quilt books there. Other hobby books are under the cutting table. 
The cutting table is so important. It's really ergonomic because the height is perfect for me. Pieces for the table are from Ikea. The material was quite soft and it wasn't so easy to put the wheels on it. But my handy husband made it! At the end of the table there is a ruler selection. In those small boxes I have threads, zippers and purse frames. Other side of the table are my quilt magazines and patterns.
Here is also my new sewing machine. I am cooperating with Pfaff this year. This great machine is Performance 5.2 . I'm very pleased with it. On the right side of machine I have a small place for ironing. The bigger ironing board is in the laundry room. The table under the machine is my daughters old. It's just a little bit too high for me. In the baskets on the both sides of the table I keep scissors, measures and pencils. There is also hiding place for candies. It's so nice to find a forgotten candy bag. 
The number one in the room is the sewing machine. The second one is the cutting table and the third is the design wall. This room is my favorite place in our home. I want it to be homey because I spend lot of time there. Now I'm going to sit on the bench, drink coffee and plan new quilts.
Linking up with finish it up friday.











lauantaina, joulukuuta 30, 2017

Yötaivas ja sarastus **** Night Sky and Dawn


Scroll down for English please!


Ananas

Ananas
Uudeksi vuodeksi valmistui kaksi tyynyä. Sininen tyyny on Yötaivas ja punainen on Sarastus.
Tilkkulaatikossa oli pieniä samansävyisiä paloja, joita halusin hyödyntää. Oikeastaan vain reunat ja tausta on tehty vähän isommasta kangaspalasta. Kun aloitin ompelemaan näitä blokkeja, ei niiden käytöstä ollut selkeää visiota. Ne olivat kuitenkin niin hitaita ommella, että heti alkuunsa päätin, että peittoa ei niistä tule. Tarkoitus oli laittaa molemmat värit samaan työhön mutta en saanut niitä sommiteltua kivasti, jotenka tein niistä kaksi tyynyä.

Ananas
Nuo reunat olivat tarpeen ihan ulkonäön takia ja samalla tuli vähän lisää kokoakin.
Tikkasin aika harvakseltaan saumoja pitkin, sillä kuvio ei tarvitse enää mitään ylimääräistä, siinä on tapahtumaa muutenkin ihan riittävästi. Taustasta ei ole kuvaa mutta siellä on ihan simppeli vetskariaukko.

Ananas
Blokin malli on Ananas ja ompelin sen paper piecingillä. Piirsin sopivan kokoisen mallin pois revittävälle kuitukankaalle ja ompelin sen avulla. Ylimääräiseksi jäi kolme hutiblokkia, jotka ei sitten sopineetkaan kokonaiosuuteen. Niistä tulee joskus neulatyynyt tai ehkä osa johonkin pussukkaan.

Ananas
Alkuvuodesta laitan kuvia uudesta ompelukoneestani ja työhuoneestani. Pientä järjestelyä ja kankaiden viikkausta sitä ennen.
Vuosi 2017 on ollut melko tuottoisa näiden tilkkutöiden suhteen. No ei todellakaan rahallista tuottoa (menoa ainoastaan) mutta monta tilkkutyötä on valmistunut ja mikä parasta, iloa ja hyvää mieltä valtavasti. Tuhannesti kiitoksia kun olette käyneet lukemassa juttujani ja kommentoimassa aktiivisesti. Se on ollut todella mukavaa :)
Hyvää uutta vuotta kaikille oikein paljon!

                                                                         ****
The latest quilts this year are two Pineapple pillows. The blue one is called Night Sky and the burgundy is Dawn. I didn't have any vision what to make with these blocks when I started to make them. They were so small and slow to make that I didn't even think big quilt. Somehow the both colors in the same quilt didn't look very good, so I decided to make two pillows.
The blocks are paper pieced. I made three extra blocks which didn't fit with other blocks. I'll use them later for a pincushion or a pouch.
Year 2017 has been very productive for me. Thousands of thanks for visiting my blog this year. I'm very happy for that :)) Next year I'll show you my sewing room and new sewing machine. I must make some arranging in room before that. Linking up with finish it up Friday.
Happy New Year!!!







perjantaina, joulukuuta 22, 2017

Hyvää joulua! **** Merry Christmas

Scroll down for English please!


Piparitalo
Sen verran on ollut kiireistä menoa, ettei Suomi peitto, joka oli aikomus postata jo itsenäisyyspäiväksi, ei ole vieläkään kuvattuna. Sen sijaan yksi patalappu on tullut tehtyä. Malli oli niin hauska, että sitä piti sitten kokeilla. Ohje täältä.
Olisin halunnut ruskean, ihan oikean värisen piparkakkutalon mutta kaikki ruskeat kankaat olivat väärän sävyisiä tai kuosisia. Ei tälläkään värityksellä yhtään hassumpi tullut, joten eipä harmita.

Malli on paper piecingiä. Yhtenä iltana (yönä) tein tämän blokin ja seuraavana iltana viimeistelin sen patalapuksi. Mahdollisesti tämä jää itselle mutta jos on kyläreissuja joulunpyhinä, voin viedä sen tuliaiseksikin. Olipa mukava tehdä vaihteeksi kunnon paper piecing malli.

JouluTässä on joulutyynykokoelmastani kolme yksilöä. Neljäs, punainen auto, on toisella sohvalla. Siitä ei nyt ole kuvaa.
Vuoden alusta alkaen aloitan yhteistyön Pfaffin kanssa. Uusi koneeni on upea. Innolla odotan kaikkiin hienouksiin tutustumista. Siitä sitten raporttia vuoden varrella.
Toivotan kaikille oikein hyvää ja rauhallista joulua!

                                                                         ****
It has been very busy two weeks but when I saw this Gingerbread house I just had to make it. Pattern is from here. I wanted to make a brown house but all my brown fabrics were wrong shades. Anyway this color is quite good too. At first evening I made a block and next evening (night) a potholder was finished. I'll keep this myself or if we'll go to visit our friends house in Christmas days maybe I'll give it as a gift.
Here is also a picture of my Christmas tree collection. One red car pillow is on the other couch.
I wish you Merry Christmas!

lauantaina, joulukuuta 02, 2017

Niin suloista *** So Sweet



Scroll down for English please!

DSC01464.jpg Sweet Priary
Iloinen ja suloinen kangaslahetys saapui jokunen viikko sitten Down Grapevine Lanelta Autraliasta. Tämä on hänen uusin mallistonsa nimeltään Sweet Prairie. Ajattelin heti, että teen näistä jotakin mökille. Siellä makuuhuoneen sängynpäätyseinä kaipaa jotakin. Toinen vaihtoehto on laittaa tämä tuvassa olevan vihreäksi maalatun puusohvan päälle. Katsotaan sitten keväällä kumpaan se sopii paremmin.

Sweet 2
Tällainen lopputulos kankaista sitten syntyi. Minusta siitä tuli kaunis. Tämä taitaa olla sitä minun romanttista puolta, kun edellinen työ oli varsin moderni. Toisaalta aika moderni mallina on tämäkin.
Tein aika leveät nuo valkoiset reunat. Ajattelin kaventaa niitä sitten vasta tikkauksen jälkeen. Se ei kuitenkaan ollut tarpeen.

DSC01503.jpg Sweet Priary
Tällainen on tuo blokki mistä lähdin liikkeelle. Tein sen paper piecingillä, että lopputulos olisi jämpti.

DSC01595


DSC01675
Tässä näkyy kuinka malli kehittyy. Kokeilin jos vaikka mitä vaihtoehtoja mutta tämä näytti parhaimmalta. Blokki ei ole omakeksimä mutta malli on.

Sweet Prairie


Sweet Priary


Sweet Priary
Näissä kuvissa näkyy tikkaus hyvin, teetin sen Tilkkupajassa. Kun reunat on niin paksut, on kiva että niisä näkyy tikkaus, eikä se kuitenkaan häiritse tuota keskuskuviota.

Minulla on tuossa Suomi 100 aiheinen peitto langanpäättelyjä vaille valmiina mutta sen esittely taitaa mennä juhlapäivän jälkeen. Toivotankin kaikille oikein hyvää Itsenäisyyspäivää jo nyt!

                                                                      ****
I got happy mail far from Australia some weeks ago. These fabrics are from Down Grapevine Lane and her latest fabric line is called Sweet Prairie. My first idea was to make something to our summer house. The wall over the bed needs something or maybe the green wooden bench in the kitchen will have a new quilt. When we go there next spring I'll decide which one is better place.
These blocks are paper pieced because I wanted to get all blocks precise. I made many of them and started to arrange. I'm very pleased how this turned out. It's beautiful and fresh.
Quilting is made in Töölön tilkkupaja . I think this quilting pattern is quite a good choice because the borders are quite wide and I wanted some nice figures there.
Maybe this is my romantic side after the previous quilt which was very modern.
Thank you Sedef for sending me these fabrics! I really enjoyed them.

Sweet Prairie

keskiviikkona, marraskuuta 22, 2017

Modernit kuviot

Scroll down for English please!


#Bayside

DSC01885 (1)
Viime perjantain, lauantain ja sunnuntain saldo, kolme koripallo-ottelua, valmis tilkkupeitto ja jumissa olevat hartiat. Eli nopea työ, vauhdilla valmistui. Malli on Suzy Quiltsin Bayside quilt ja se on saatavilla 27.11 alkaen. Tekemäni koko on trow size + yksi lisärivi. Tämä on nyt kolmas Suzyn malleista, jota ennakkotestasin. Mielelläni testasinkin, sillä edellisistäkin peitoista on tullut tosi kivoja.

DSC01899

DSC01848 (1)
Vaikka malli onkin moderni, laitoin kahteen kolmioon perhoset. Minusta ne sopii tähän ihan hyvin ja antaa vähän pehmeää ilmettä.
Tikkauksen tein jokaisen kankaan värisellä langalla. Etenkin tummissa paloissa vaaleampi lanka saattaisi olla parempi, se antaisi hieman ilmettä kun tikkaus näkyisi selvemmin. Rivien välit on ihan reilusti välillä lyhyempää ja välillä pitempää, välillä pystyyn ja välillä vaakaan.

DSC01853

#Bayside quilt
Tekstityynyn ompelin tyttären sohvalle. Kangas löytyi Eurokankaan käsityöpaloista. Sitä jäi vielä, joten taidan tehdä siitä tyynyn itsellekkin.

#Baysidequilt
Leikkasin ensin palat pahvisten mallineiden avulla yhteen vaakariviin ja varmistin, että kaikki on oikean kokoisia ja täsmää toisiinsa. Sitten leikkasin loput ja ompelin ne pystyriveittäin yhteen. Niin pinta olikin jo valmis.
Tämä oli oikein hauska ommeltava, lisää tällaisia! Mukavaa viikkoa :)

                                                                    ****

My last Friday, Saturday and Sunday included three basketball games, one finished quilt and stiff shoulders. So, this was really fast quilt. The pattern is Bayside quilt by Suzy Quilts and it will be published Nov. 27. I made a throw size quilt + one extra row. This is the third of Suzy's patterns I have made and all of them have turned out really nice.
Even though the pattern is very modern I used a butterfly fabric for two triangles. It looks quite good and gives some softness.
At first I cut pieces for one horisontal row to be sure that everything is right and goes well together. After that when everything was ok I cut all the rest pieces.
This was very fun quilt to sew and I'm very pleased how it turned out. Have a nice week:)
Linking up with finish it up friday.


keskiviikkona, marraskuuta 15, 2017

Joulun odotusta

Scroll down for English please!


DSC01774
Vaikka en mikään kovin innokas jouluihminen olekkaan, on kiva tehdä joku pieni käsityö joka jouluksi. Tänäkin vuonna se on tyyny. Eihän tämä nyt varsin jouluinen ole mutta se sopii yhteen jo aikaisemmin tehtyjen tyynyjen kanssa, sillä kaikissa neljässä on kuusi tai kuusia. Hauska paper piecing malli on Quiet Playn.

DSC01779 (1)


DSC01763Päälliosan alle löytyi sopiva pala puuvillavanua. Tikkaukset ihan yksinkertaiset kuusia jäljitellen. Reunoihin laitoin kantin, sillä vanun kanssa tyyny kääntyy huonommin ja tulihan tästä näin hieman viimeistellympikin.

IMG_E6283


DSC01694
Kolmella kahden puun blokilla tuli just hyvän kokoinen pitkä tyyny kun lisäsi kaitaleet reunoihin.

DSC01714
Taakse tuli vetoketju 3/4 kohtaan. Sisätyyny oli hieman liian lyhyt päälliseen mutta korjasin asian tynötämällä kangasta toiseen päähän täytteeksi.

DSC01758Värien puolesta tyyny voi jäädä sohvalle pitemmällekkin talveen. Ennestään kyllä jo tiedän, että heti uuden vuoden jälkeen kaikki tyynyt ja peitot vaihtuu keväisempiin versioihin. No, "muutama" viikko vielä, niin kevään odotus voi alkaa.

                                                                       ****
Even though I'm not the biggest Christmas person I like to make something christmassy every year. This year it's a pillow, again. This is not very christmassy but it matches with the other ones I have made before. All of them have spruces. This fun paper piecing pattern is by Quiet Play.
I had a good piece of cotton batting to put under the cover. The quilting is very simple and it goes along the trees.
I made three blocks with two trees so it became a perfect size once I added the borders.
The colors allow the pillow to be on the couch longer than just for Christmas. Although I already know that right after New Year I'll switch everything to spring colors. Well, "few" weeks more and we can start waiting for spring. Linking up with finish it up friday.


tiistaina, marraskuuta 07, 2017

Onnea Mirja!


dear-diary-showcase_giveaway
Kiitos kaikille mukavista kommenteista ja runsaasta kilpailuun osallistumisesta. Arvonta osui numerolle 20, joka on Mirja Kaikko, onnea! Lähetätkö minulle yhteystietosi, osoitteeni tuossa profiilissa.

Big thanks for everyone for visiting my blog. I'm also happy I got so many nice and encouraging comments. The winner is number 20, Mirja Kaikko, Congratulations!