keskiviikkona, elokuuta 26, 2015

Plus & plus



Toinenkin pojistani muutti pois kotoa, mikä on tietysti luonnollista mutta vähän ikävääkin. Mutta voi tätä ilon päivää, kun äiti pääsee sisustamaan!!! Pojat ei niin noista sohvatyynyistä ja verhoista perusta, joten tässä on mainio tilaisuus ujuttaa muutama ompelus uuteen kotiin. Oregon peitosta jäi vielä pieni määrä lahjakankaita jäljelle ja ne on nyt käytetty viimeistä tilkkua myöten tähän tyynyyn.
Tämä malli on aika miehekäs toteutettuna mustalla ja valkoisella. Hyvin sopivat hänen vaaleaan asuntoonsa.

 Alkuun en tykännyt plus mallista ollenkaan mutta nyt kyllä tykkään kovastikkin. Pienet plussat on koottu 6x6cm paloista ja isompi 15x15cm paloista.

Karkit valmiina, leffailta voi alkaa!
Tuhannesti kiitoksia edellisen postauksen kommenteista!

                                                                  ****
Now when both of my sons have moved out I'm little bit sad even though it had to happen. I'm extremely excited that I get to decorate another apartment. Usually boys don't care about curtains and bedcovers. This is a good change to sew some pillows and other decorations for him.  I had some left overs from the gift fabrics for the Oregon quilt. I used every last bit of them to the bigger plus pillow. You can make this pattern pretty masculine with black and white.
First I wasn't too fond of this pattern but now I really like it. Small plus is made from 6x6cm peaces and the bigger one is made from 15x15cm peaces.
Candies are ready and movie night can begin!  
So many thanks for your previous comments!                    

torstaina, elokuuta 20, 2015

Ostoskatu


Tämän kadun varrella sijaitsee nallekauppa, ravintola ja ompelimo. Kovin on jyrkkään mäkeen rakennettu! Tämä patalappu kuuluu taas sarjaan en raaski käyttää. Nojailkoon nyt jonkin aikaa keittiössä tuohon keittokirjapinoon.

Näitä tekstejä sattui kankaistani löytymään, joten kaupat valikoitui sen perusteella.

Jos haluaa nopeasti valmista, niin tämä ei ole sellainen patalappumalli.  Paljon aikaa meni myös kankaiden valitsemiseen.

Tässä vielä talot ompelematta yhteen. Talon voisi vaikka suurentaa ja käyttää yksinään johonkin.

Ohje on tässä kirjassa. Pari muutakin kivaa ohjetta siitä odottaa toteutusta!

                                                                       ****
Along this street are located teddy bear shop, restaurant and sewing shop. The shops are built on a quite steep hill. This is one of those potholders that decorate my kitchen rather than go to actual use.
I chose these shops because I happened to have right texts for them.
If you want to get your potholder done fast don't try this pattern :)
You could use the houses by themselves and make them just a little bit bigger. Pattern is in this book.
Couple other cool patterns are waiting to be done from this book.

sunnuntaina, elokuuta 16, 2015

Käsityökori


 Löysin netistä kivan mallin pienelle korille. Marimekon paksua huonekalukangasta olen ostanut joskus tarjouksesta. Tähän kangas sopikin hyvin, kun se on sen verran ryhdikästä, että kori pysyy pystyssä. Ohje ja kaavat löytyi täältä. 


 Poikani tyttöystävä on innokas virkkaamaan ja kutomaan, joten tämä koppa päätyi hänelle virkkuiden säilytyspaikaksi. Pallokuvio on ikuinen suosikkini. Vuoresta ja päällisestä pitää tulla saman kokosia, jotta suuaukot täsmää ja ne saa siististi ommeltua. Vähän paksumpi vuorikangas olisi toiminut vielä paremmin. 

Hyvin mahtuu kerät koppaan ja löytyi vielä niin pirteitä värejäkin sisälle. Jos löydän tukevaa, kivaa huopaa, niin koitan tehdä siitä hieman isomma version ilman vuorta.
Kiitos mukavasta peittopalautteesta, se ilahduttaa!

                                                                     ****
I found this nice little basket pattern on the internet. I used thick fabric that I bought from Marimekko. This fabric is sturdy enough that it doesn't fall over. The pattern and the instructions can be found here .
My sons girlfriend crochets and knits a lot, so this basket is for her threads and needles. The lining and the outside fabric have to be the same size, that the handle looks neat.
If I find sturdy and nice felt I'll try to make a bigger one without lining.
Thank you for all the positive feedback for my previous quilt. It makes me happy!




maanantaina, elokuuta 10, 2015

Oregon

Tyttäreni oli vuoden vaihto-oppilaana USAssa ja lähetti sieltä äitienpäivälahjaksi kankaita. Halusin käyttää kaikki kankaat samaan työhön, jotta niistä jää sitten muisto. Kesän mittaan niistä syntyi tämä peitto. Nimi Oregon tulee tietysti osavaltiosta.

Tikkautin peiton Töölön Tilkkupajassa. Vaikka malli on kulmikas, niin tikkauskuvioksi valikoitui kuitenkin palloja. Tykkään enemmän puuvillavanusta mutta tällä kertaa väliin tuli polyestervanu.
Koko on 180x110cm.

En tiedä kuka on tehnyt alkuperäisen mallin mutta tästä on useita versioita netissä ja niistä vinkkiä ottamalla kasasin omani.


 Tausta näyttää kuplivan...

Tässä nämä kankaat vielä leikkaamatta! Hyvin tietää tytär äitinsä maun, kaikki olivat mieleisiä.

Yritän pysyä kehityksen kelkassa mukana, joten minullakin on nyt harjoittelussa Instagram. Siihen tuosta sivupalkista.
Kiitos paljon edellisistä kommenteista!!!
                                                                         ****

My daughter was as an exchange student in USA. For Mother's day she send me some fabrics. I wanted to use all of them in the same quilt so it would be like a memory. Name Oregon comes of course from the state.
This is long arm quilted at Töölön tilkkupaja. Even though the quilt is very angular I still chose circle stitching. I prefer cotton batting but this time I used polyester batting. Size is 180cm x 110cm.
I'm not sure who made the original pattern but in internet there is a lot of different variations and from those I built my own.
In last picture I have all the fabrics that I got. My daughter knows what I like!
I'm trying to follow the trends so I made my own Instagram account. You can find it on the side link.
Thank you so much for all the previous comments!!!

maanantaina, elokuuta 03, 2015

Saunotaan! + Haaste


Tein muutaman pefletin mökille saunaviereaita varten. Niistä tuli niin kivat, että taidan uusia omankin perheen aluset. Kankaat on puuvillaa ja meriheppa on itse painettu.

Taustan ja päällisen ompelin pussiin ja päältä tikkasin ne kiinni toisiinsa. 

 Tein myös pienet aiheeseen sopivat koristeet pukuhuoneeseen. Meriheppa ja tähdet on kirjasta Tildas Landsted.

Meidän mökillä uiminen omalla vastuulla :)
 Olin jokunen vuosi sitten kankaanpainokurssilla ja siellä valotettiin seula. Pitkän aikaa on painokamat olleet kaapissa mutta nyt kun ulkona on hyvä sotkea, niin kaivoin ne esiin. Osa väreistä alkaa jo vähän kuivua.
Yleensä painan kuvat yhdelle isommalle kankaalle ja leikkaan vasta sitten. Aika keskelle hepat osuivat näin paloihinkin.

HAASTE
Sain Helmoja ja hepeneitä blogin Kristalta Kolme erilaista blogia -haasteen, kiitos siitä!
Haastankin mukaan seuraavat blogit:
*Ensiksi Kanneli, joka ompelee kivoja vaatteita perheelleen ja kaikkea kaunista kotiin. Kanneli painoi äskettäin itselleen t-paidan ja siitä innostuneena kaivoin nämä omatkin painamistavarat esille.

*Toiseksi Tarjan blogista Olivian tarina. Tarja on taituri ompelemaan kaikkia Tilda juttuja. Enkelit ja eläimet ovat tosi herttaisia ja kankaat ovat kauniita.

*Kolmanneksi Noksun blogista Elämän makuista arkea. Noksu tekee nuorekkaita kortteja ja leiskoja sekä on innokas kuvaaja. Osa korteista on hänen omia piirroksiaan, taitavaa ja persoonallista.

Kiitos kivoista pussukan kommenteista!
                                                                *****

I'm not quite sure what these are called in english but you sit on them in sauna. I made them for sauna guests at our summer cottage and I like how they turned out. I might have to make some for myself too. Fabric is cotton and I printed the seahorse on it myself.
For decorations I made soft seahorse and starfish. Pattern is from Tildas Landsted.
At our summer cottage swimming is on your own responsibility. ( Who knows if you run in to a shark or crocodile :D)
Couple years ago I was at screen printing class and we made a screen. For a quite a while my printing stuff has been in the closet but now when I can mess around outside I dug them out. Some of the colors are getting bit dry.
Normally I press the pictures on one big sheet and then cut but I managed to get them in the middle this way too.





maanantaina, heinäkuuta 27, 2015

Pussukat hulpioista


Olen nähnyt niin kivoja juttuja ommeltavan näistä hulpioista, että halusin itsekkin kokeilla. Nämä pussukat oli niin mukava tehdä, että ehdottomasti kokeilen tehdä jotain muutakin.

 Tässä samat toiselta puolen. Käytin osaksi kangasta, niin ihan koko hulpiovarasto ei mennyt näihin pussukoihin.

Sininen sisus vähän pilkottaa. Tällä kertaa kehystä liimatessa en sutannut ollenkaan, mikä on aina pieni ilon aihe.

Yleensä hulpioissa ei ole kuin tekstiä ja ehkä väripalloja mutta välillä on oikeita helmiä joukossa.
Lisää näitä töppösiä, ankkoja ja sydämiä kiitos!

Vielä jäi seuraavaan projektiin ja lisäähän tulee koko ajan.

En tiedä, miten nämä yleensä ommellaan yhteen. Minä ompelin suoraan pohjakankaalle hulpion alareunan ja yläreunan, oikeat puolet vastakkain. Ainakin tämä systeemi toimi ihan hyvin. Toisaalta ne voisi laittaa ne vain lomittain, rispaanuva sauma edellisen alle ja ommella päältä kiinni. Koitan sitä ensi kerralla.
Pieni oikaisu/lisäys edelliseen peittopostaukseen... Peittoon käytin vain ne kauniit jämätilkut ja tein siinä samalla tilkkulaatikon suursiivouksen, ne rumiluskankaat sai lähteä kierrätykseen :) Kaunis kiitos peiton kommenteista! 
                                                                        **** 

I've seen so many cool things made out of selvages so I wanted to try it myself. These pouches were so fun to make that I'm definitely gonna do some more!
I didn't use selvages for the whole pouch so I would have some left for next project.
You can see the blue inside a little bit. This time I didn't make a mess when gluing the frame.
All selvages aren't that pretty but I was able to find few really cute ones. More of these socks, hearts and ducks please :)
I'm not sure how you are supposed to sew these together but I sewed them straight to the base fabric. 
Big thanks for the comments of the previous post!



perjantaina, heinäkuuta 17, 2015

Retkipeitto


Tämä peitto on tyttärelleni, joka on innokas käymään retkellä. Kaikki blokit on tehty tilkkulaatikon jämäpaloista. Tähän työhön sai upotettua ihan pienetkin palat. Minipalat säästän vain suosikkikankaista.

Joka toisen rivin laitoin vaakaan ja joka toisen pystyyn. Tikkaukset ompelin suoraan päästä päähän. En saanut pysymään koneessa kiinni siihen kuuluvaa ohjainta, jonka avulla saa suoria rivejä, joten käytin apuna maalarinteippiä ja ompelin rivit sen reunaa pitkin.

Koko on 175x144cm. Välissä on polyester vanua. Taustasta ei tullut kuvaa mutta ei taida haitata, sillä perheen mielestä se on ruma. 


Tein ensin kaitaleista pitkää nauhaa, ja ompelin ne sitten yhteen isommaksi levyksi. Kaitaleet on hieman eri leveyksillä. Isolla neliöviivaimella leikkelin siitä sitten neliöitä.
Samalla kun valitsin tähän kankaita, hävitin kaikki "kammokankaat". Ei pyöri enää muovipussit nurkissa, vaan kaikki loput mahtuu yhteen reiluun laatikkoon ja kansikin kiinni!
Kiitos mukavista asuntovaunukommenteista ja matkailumuistoista!
 
                                                                        ****
My daughter really likes to go to picnic so this quilt is for her. All the blocks are made from the scraps from the bottom of my closet. I was able to use even the smallest peaces.
Every other row is vertical and every other is horizontal. The quilting is just straight lines.
Size is 175x144cm. In between is polyester batting. I don't have any pictures of the backing but it's okay because my family thought that it's ugly.
First I made long strips from the scraps and sew them together to bigger blocks. Strips are a little bit different widths. I used big square ruler to cut the blocks. While looking for suitable scraps I threw the most horrible ones away so I got rid of unnecessary piles.  
Thanks for your nice comments on previous post.                                                                    

sunnuntaina, heinäkuuta 12, 2015

Karavaanari, kaikkien kaveri

Näin söpöjä, aplikoituja mukinalusia Cattinkan blogissa. Ohje Stickbärin sivulta. Tämä alunen on hieman tavanomaista alusta suurempi (12x18cm), mahtuu siihen pullakin! Minulla on ompelukoneessa vain yksinkertaisia kirjontakuvia, joten täytyi tyytyä näihin yksinkertaisiin kukka-asetelmiin.  Oven pieleen ruukkuun laitoin sydämen kukkien tilalle.

Taustan tein saman kaikkiin mutta verhojen väriä vaihtelin. Ehkä vien nämä mökille tai tuliaiseksi jollekkin innokkaalle karavaanarille. 
Kun lapset olivat pieniä, niin vuokrasimme asuntovaunun ja matkasimme sillä sukujuhliin Raaheen. Yksi juuri kävelemään oppinut ja kaksi riehuvaa pikku poikaa pienessä kopissa oli vähän liikaa.
Se oli ensimmäinen ja samalla viimeinen reissu asuntovaunulla.

                                                                     ****

I saw adorable mug rug in Cattinka's blog. The pattern is from Stickbär's page. My rug is little bit bigger than the normal (12x18cm) but now you can fit a sweet bun on it. In my sewing machine I have only simple embroidery patterns so I had to settle for these simple flower arrangements. Next to the door I put hearts instead flowers.
Background is the same in all of them but I changed the color of curtains. Maybe I'll take these to my summer cottage or as a gift to some enthusiastic camper.
When my kids were young we rented a camper and travelled to a family celebration to up north. One  child just leaning to walk and two energetic little boys in a small box was little too much. It was the first and the last time traveling in a camper.

sunnuntaina, heinäkuuta 05, 2015

Metsää kaupungin reunalla


 Hurjasti kiitoksia ihanista talopeiton kommenteista, ilahduttaa todella paljon!!!
Tein näitä puita tarkoituksena laittaa niitä tuon talopeiton reunoille. Kun ne ei sinne oikein sopineetkaan, niin kasasin ne tyynyksi, etteivät mene ihan hukkaan. Reunat ja tausta on samaa kangasta kuin peitossa. Ne sopivatkin nyt hyvin yhteen.

Minulla on kirja, jossa on tehty peitto näistä puista tai oikeastaan kuusista, Nature-Inspired Modern Quilts/Bernadette Mayr.  Näitä oli kiva tehdä, joten  niistä voisi tehdä isommankin työn. Vihreä näyttää pitkästä aikaa tosi raikkaalta, sitä tulee yleensä käytettyä vain pieninä annoksina. Sopivasti sattui olemaan kotona tuollainen pitkulainen tyyny sisälle.

Tässä on kuva Nauvon keskustasta, viehättävästä kahvila Lanternasta. Menemme sinne veneellä joka kesä ainakin kerran. Siellä oli tehty kiva kahvipöytä vanhasta singerin jalustasta. Minulla on tuollaiset ruosteiset, koristelliset päädyt kotona autotallissa. Kunhan löydän niihin sopivan pöytätason, niin teen ihan oman pöydän laten juontiin!
                                                                          ****
Thank you so much for lovely house quilt comments. They made me really happy!!!
I made these trees and my purpose was to put them on the edges of the house quilt.
Because I didn't like how they look I made a pillow cover of them.
I have a book which has this tree pattern, Nature-Inspired Modern Quilts/Bernadette Mayr. The trees were so easy and nice to sew that maybe I will make something bigger later. Green is looking really fresh right now. Usually I use it only in small amounts.
Here is a picture of cute coffee shop. It is in small coast town called Nauvo. We make a boat trip there every summer. They had a rustic looking coffee table made out of an old sewing machine. I have this kind of table legs too so I'm planning on makeing my own 'latte' table out of them.

sunnuntaina, kesäkuuta 28, 2015

Kirjava kaupunki

Valmista tuli sittenkin! Pienet talot on nyt koottu ja kirjavasta kylästä kasvoi kaupunki. Rakentaminen alkoi joulukuussa 2014. Taloja on yhteensä 77 kpl. Tässä on kankaita monesta työstä vuosien varrelta, kaikki värilliset ja suurin osa valkoisesta on tilkkulaatikosta.  

Palat olivat monta päivää lattialla levällään kun en osannut päättää sopivaa välikaitaleen leveyttä ja väriä. Tein myös puita tuonne reunoille mutta otin ne pois, ne ei vaan näyttäneetkään kivalta. Lopulta mieluinen lopputulos löytyi. Olen aina tehnyt erillisen reunakaitaleen mutta nyt käänsin ja taittelin ylimääräisen taustakankaan eteen. Nyt on sekin kokeiltu, ei tule tarpeeksi tukevaa reunaa minun makuun.

Koko on  171cm x 113 cm. Välissä puuvillavanu. Yhden talon arkkitehti taisi olla aika vitsikäs, kun laittoi oven ja ikkunan vähän hassusti. Huomasin sen liian myöhään. No, aina pitää olla porukassa se yksi erilainen.

Tein tikkaukset oven ja talon ympärille, sekä valkoisten kaitaleiden molemmille reunoille. 
Oli tosi kiva työ tehdä, vaikkakin yhden talon ompeluun meni yllättävän kauan aikaa. Seuraavaksi teen jotain nopeammin valmistuvaa. 
Kiitos paljon edellisen postauksen kommenteista!

                                                                     ****
Now my house quilt is ready! My small village became a city. Building started in december 2014. There are 77  houses.
All colored and most of white fabrics are from scraps. There are fabrics from many previous projects.
The blocks were on the floor many days because I couldn't decide how wide white strips I cut.
I also made some trees but they didn't look good. Finally I found the pleasant result.
The architect has been facetious because one of the houses is little bit different.
Size is 171cm x 113cm. I used cotton batting. I quilted around the house and the door and the white strips.
Sewing one house took quite long time. Anyway this was nice project to do. 
Next quilt will be faster to sew. Thanks for your comments for last post :) .