maanantaina, joulukuuta 07, 2015

Deluxe neulatyyny

Please scroll down for english
Aina on tilaa vielä yhdelle neulatyynylle! Etenkin, jos nimi on Deluxe pincushion. Minusta tästä tuli aika soma, kun käytin hempeitä kankaita.

Näitä olisi mukava ja nopea tehdä lahjoiksikin mutta ompelevia ystäviä on aika vähän.

Deluxe neulatyynyn ohje on tässä kirjassa. Tosin malli on niin helppo, ettei se juuri ohjeita kaipaa. Yksi toinenkin ohje siinä on, jonka ajattelin toteuttaa mutta se jää varmasti joulun jälkeen.

Vielä kuva tästä pienestä mukinalusesta, joka on instagramissa jo vilahtanutkin. Niin, kyllä se pieni on, jostain syystä se näyttää valtavalta. Alunen on tehty uudelle joulumukilleni! Kuusi on erivärisistä kaitaleista koottu.
Joulukorttien teko alkoi eilen, niistä pari kuvaa korttiblogin puolella. Pari jouluompelusta odottaa viimeistelyä, joten niistä sitten myöhemmin!
                                                                          ****
There is always room for one more pincushion. Especially if it is called Deluxe pincushion! Even though I say it myself, it turned out quite adorable.
These would be quick and easy gifts but I only have few friends that sew.
Deluxe pincushion pattern can be found from this book. The pattern is so easy that you don't really need the instructions. There is another pattern too that I want to try out but I'll leave it after christmas.
A picture of this coaster that I made a while ago. Some of you might have seen it in Instagram already. For some reason it looks huge but it really isn't that big. I made it for my new christmas mug!  The spruce is made from different color strips.
I started making christmas cards yesterday so you can find few pictures in my card blog.
Couple more christmas projects are waiting to be done, more of those later!

                                                                 

maanantaina, marraskuuta 30, 2015

Tyyny kainalossa!


 Please scroll down for English

 Pojan asunnosta puuttui värikäs tyyny. No, eihän sitä varsinaisesti toivottu mutta tein silti! Yksinkertainen kolmiomalli on aina varma valinta ja tarpeeksi miehekäs, joten se kelpuutettiin sängyn päälle. Se sopii hyvin jo aikaisemmin tehtyyn sänkypeittoon.

Yhden pikkuisen neliön koko on 5cm x 5cm. Tyynyn koko 50cm x 50cm. Tausta on musta, jossa valkoisia pilkkuja. En halunnut tikkailla mitään kuvioita, joten tikkasin saumojen vierestä.

 Sisustusintooni on tullut pieni mutka matkaan, nimittäin toisen pojan kämppään on muuttanut tyttöystävä! Sehän on oikein mukavaa mutta naisen sana sisustusasioissa on painavampi kuin miesten. No, hyvin on vielä ompelukset kelvanneet :)

                   
                                                                         ****
My son's apartment was missing a colorful pillow. Well he wasn't really asking for one but I made one anyway! Simple triangle pattern is always a sure choice and manly enough. It is also a good fit with a quilt that I made earlier for him.
One square is 5cm x 5cm and the whole pillow is 50cm x 50cm. Backing is black with white dots. I didn't want to quilt it with any complexed shape so I just made a simple stitch to the seams.
My decorating inspiration got a bump on the road since my other son's girlfriend moved in to his apartment. Woman's word is more powerful in these things than my son's. But so far my works has been accepted. :)

maanantaina, marraskuuta 23, 2015

Sienimetsällä


 Please scroll down for english.
 Lisää joululahjoja! Nämä patalaput menevät joululahjaksi vanhemmilleni, jotka ovat innokkaita sienestäjiä. Paper piecing malli on Lillyellalta. Tämä sopivat kuin nenä päähän vanhempien valkoiseen keittiöön. Olen ihastunut kovasti tähän malliin.

Kankaat on Marimekolta. Olen ostanut pari pitkää suikaletta kilotavarana ja kuvioita pyörittelemällä löytyi tähän sopiviat palaset. Kaveriksi tein ihan tavallisen lapun samasta kankaasta. Alempi patalappu näyttää isommalta, vaikka molemmat ovat saman kokoisia 22cmx22cm. 
Ei pysynyt salassa tämäkään lahja, sillä äitini kuitenkin lukee näitä mun juttuja. Oikeastaan se on ihan sama, sillä me ei koskaan malteta pitää yllätyksiä jouluun asti.
                                                                                ****
More christmas presents! These two potholders goes to my parents who really like to pick mushrooms. This paper piecing pattern is from Lillyella. These are perfect for my parents white kitchen!
Fabrics are Marimekko's. I've bought few long stripes by kilos and by twisting the patterns around I found perfect peaces. To pair it up I made just a simple one from the same fabric. The plain one looks bigger but both are 22cmx22cm. I couldn't keep this gift as a surprise since my mom reads my blog. Actually it doesn't matter because it's normal that our gifts are revealed before christmas. 

tiistaina, marraskuuta 17, 2015

Helmeilyä

Nyt on tehty muutakin kuin ommeltu! Syyskuussa oli koululaisten syysloma ja vietimme tyttäreni kanssa mukavan päivän tekemällä lamppuhelmiä Niina Halosen työtilalla Pitäjänmäessä Helsingissä. 
Koruiksi asti emme helmiä vielä tehneet mutta ehkä jossain vaiheessa pääsen niitäkin esittelemään.

Tässä lasipuikon sulatusta. Aika tasainen helmi tulossa vielä tässä vaiheessa, kunhan muistaa pyöritellä tikkua tasaisesti ja rauhallisesti. Alkuun homma tuntui hankalalta mutta äkkiä sitä pääsi juonesta kiinni.

 Päässä ei ole aurinkolasit, vaan suojalasit, sillä liekki on kirkas. Vasemmalla näkyy uuni, johon valmiit helmet laitetaan. Oikealla ämpärissä tikkuja, johon helmeä kasvatetaan.



 Erilaisia tarvikkeita helmen koristeluun ja muotoiluun. Ohuilla lasitikuilla saa tehtyä mm. pilkkuja.

 Lasi on vaan kaunista! Puikkoja oli niin hyvä värivalikoima, että tuli valinnan vaikeus.

Työhuone on mukavan valoisa ja poltinpaikkoja on kolmelle.

Tässä se mitä saatiin aikaan, lukuun ottamatta paria omituisen muotoista möhkälettä (minun tekemiä) ja paria pientä harmaata, jotka sohva ihmeellisesti söi. Molemmissa nauhoissa on kummankin helmiä. Täytyy antaa tunnustus tyttärelle, hän teki ne kaikkein kauneimmat ja tasaisimmat! Meillä oli kivaa, oikein super super kivaa!!!
                                                                         ****
 Something else than sewing for a change! My daughter had a autumn holiday from school and we went to make some glass pearls. Haven't made them in to a jewelry yet but maybe you'll see them someday.
In second and third picture I'm melting glass. You have to remember to keep rolling the pearl all the time or it will be deformed.
The thin glass sticks "stringers" are for decorating, for example dots.
It was hard to choose which color to use since there was so many pretty ones!
The picture above shows the final result. There are both of our pearls on both yarns but gotta say that the prettiest and the most even ones are my daughters. It was a day well spent!




maanantaina, marraskuuta 09, 2015

Kesää odotellessa


 Vaikka syksy on jo pitkällä, tein vielä yhden kesämökille menevän tyynyn. Siinä on toistettu yhtä blokkimallia kirjasta Farm girl vintage. Vaalea tyyny sopii hyvin vintille muiden tyynyjen kaveriksi.
Tässä valkoisessa tuolissa sillä on hyvä paikka.

Tilkkulaatikossa oli paljon pieniä paloja ja niitä koitin mahdollisimman paljon hyödyntää. Totta puhuen osa on leikattu isoistakin paloista, sillä halusin kaikki ruudut erilaisista kankaista. Päällinen on tikattu ihan vaan saumoja pitkin ohueen huopaan. 

Tämä kulmakolmioiden ompelu on varmaan tuttu juttu kaikille mutta tässä kuva kuitenkin. Ei tarvitse pelata pienten kolmioiden kanssa, kun ompelee pienen neliön kulmasta kulmaan isomman neliön päälle. Sarjatyönä ruudut tuli nopsaan. 
Joka syksy yhtä kurjaa laittaa mökki talvikuntoon, mihin se kesä karkasi? Nyt vaan odotellan kevättä ja uutta mökkikautta, pianhan se tulee!
                                                                          ****
Even though summer is long gone I made a pillow cover to our summer cottage. I used one block from a book 'Farm girl vintage'. Light pillow goes well with the other pillows. For example this white chair is a good place for it. 
I have so many little pieces in my scrap box so I tried to use as many of them as possible. I did use some from bigger fabrics as well because I wanted every piece in different color. The topping is guilted to a thin batting.
This is the way I sewed the corners but it's probably familiar to everyone. It is always sad to put the summer cottage on a winter rest, where did the summer go? Now just waiting for spring and a new cottage season!

tiistaina, marraskuuta 03, 2015

Sew together bag


Näitä pussukoita on vilahdellut jo useammassakin blogissa. Kunnon suomenkielistä nimeä tälle en tiedä mutta Sew together bag nimi kertoo kaiken. Edellisen postauksen pussukka oli  kurssiviikonlopun lauantain tuotos ja tämä valmistui sunnuntaina.

Aika konstikas ommeltava mutta kiva kuitenkin. Kaikissa osissa on tukena ohut tukikangas ja päälimmäisessä ihan ohut vanu. Toinen pussukka valmistuisi varmaan nopeammin, ei menisi ihan koko päivää.
Molemmilla sivuilla on lentävät hanhet. 

Tämä on varsinainen tilaihme. Tavarat on helposti otettavissa, kun avaa vetskarin kokonaan auki. Koska tytär ei kelpuuttanut tätä itselleen penaaliksi (joo, arvasin...), otankin tämän omaan käyttöön. 

Tässä kokoamisvaihe. Yksi reunimmaisista vetoketjuista aukeaa eri päin kuin muut. Se on siksi, että 
ei tarvitse arpoa kummasta reunasta esim. kynät löytyy. 
Kiva oli kokeilla tämän tekeminen, ehkä palaan tähän malliin uudestaan myöhemmin!

                                                                        ****
I have seen these 'Sew together bags' in many blogs. Now I have done one of my own. This pouch is from the same course as the one in last post.
This was pretty challenging one to sew but it was fun. In every fold there is support fabric in between and on the top layer a thin cotton batting. Second one would probably be a lot quicker to sew and wouldn't take all day.
On both sides there are flying geese blocks.
This is a space wonder! It is easy to access when you open the whole zipper. My daughter didn't want this as her pencil case (which I guessed...) I'll use it myself.
In the last picture you can see one of the earlier steps. One of the zippers is another way than others so I don't have to guess where everything is.
This was fun one to sew and maybe I'll sew other one later!

tiistaina, lokakuuta 27, 2015

With love


 Viikonloppuna olin opiston pussukkakurssilla ja tässä lauantain aikaansaannos. Sydämen olin tehnyt jo valmiiksi kotona ja se passasikin kooltaan tähän kuin nenä päähän. Taas tuli tehtyä yksi lialle arka tuote mutta oli jotenkin ihan pakko laittaa tähän valkoista.

Muoto on saatu aikaiseksi kaareviila raudoilla, jotka on pujotettu yläreunan kujaan. Ensimmäisen kerran käytin metrivetoketjua, mikä olikin tosi kätevää.
Rautojen ansiosta suuaukon saa kunnolla auki ja tavarat on helppo ottaa ja. Vaikka valkoinen kangas on kohtuullisen vahvaa verhoilukangasta, niin laitoin tueksi vielä silitettävää Decovil tukimateriaalia.
Tuli todella tukeva pussukka. Yhdessä turkoosissa neliössä on tikkaus.

Kaappia siivotessa tein kivan löydön, rasiallisen pieniä 1,5" x1,5" värimallineliöitä. Ne ovat tulleet jostain nettikaupasta noin 20 vuotta sitten. Käviskö tähän nyt se "aika tavaran kaupitsee" sanonta... Paloja jäi vielä vaikka kuinka paljon johonkin toiseen projektiin.

Nämä ovat ne tukiraudat. Raudat on Ullakasta mutta myös Tilkkutarha niitä myy. Pienempään malliin kerkesin leikata vain kankaat, kun isomman kanssa nyhrätessä meni niin kauan. Sunnuntaina tekemäni pussukka on vielä viimeistelyä vaille valmis, joten siitä kuvia myöhemmin!
Miljoonat kiitokset kaikille, joilta olen saanut niin kivoja kommentteja. Ne ilahduttaa ja kannustaa suuresti :))
****
Last weekend I was on course where we made pouches. This is what I made on saturday. I already had made the heart at home and it fit perfectly. Once again I made something that gets dirty easily.
To the top I used metal frames which gave it a nice shape. Thanks to the frames it's easy to open and take things out of it. I used Decovil support fabric (the one you iron) to make it stronger.
When cleaning my closet I discovered a box full of little colorful 1,5"x1,5" squares. They must be at least twenty years old.
In the last picture there are the frames. I only had time to cut the fabrics to the smaller pouch because the bigger one took so much time. The pouch I made on sunday you'll see later, it's almost ready!
I have got so many nice comments so huge thanks! They make me really happy and cheer me on :)) 


tiistaina, lokakuuta 20, 2015

Citykanit



Ai että tykkään tästä mallista tai oikeastaan kaikista Elisabeth Hartmanin malleista! Koska asun kaupungissa, niin nämä ovat citykaneja. Tässä kuvan metsäkaistaleessa niitä aina vilisee.
Peiton koko on 182cm x 131cm. Välissä puuvillavanu. Peitto on valmistunut kesän ja syksyn aikana.

Ihan muutaman yksivärisen kankaan hankin tätä työtä varten mutta yllättävästi niitä löytyi omista varastoista. Tähän sain käytettyä joitain itse värjäämiäkin kankaita, sellaisia hillitysti kirjavia. Esim. tuo puolikas oranssi kani on sellainen kangas. 

Mietin kovasti tämän tikkaamista mutta päädyin sitten vaihteeksi tuollaiseen kurvailevaan. Se on ompelukoneesa oleva koristetikkaus, jonka säädin suurimmalle mahdolliselle leveydelle. En ole ihan vakuuttunut, onko se napakymppi valinta mutta siinä se nyt on. Pupujen kasvot on tikattu kankaan värisellä lagalla.

 Marimekosta löytyi sopiva taustakangas, joka oli tarpeeksi leveäkin. Mukava kun joskus taustan saa yhdestä palasta.


 Koskaan en ole tehnyt niin paljon virheitä ja ommellut väärin kuin tässä peitossa. Mitat on tuumissa ja paloja on paljon. Asettelin paloja pöydälle pinoihin, että ne pysyisivät jokinlaisessa järjestyksessä. Keskittymistä vaativa työ, täytyy sanoa!
Tässä ensimmäiset kanit odottamassa kavereita. Nopeastihan niitä lisää tulikin, niin kuin kaneja yleensä tuppaa tulemaan. :)
                                                                         ****

I really like this pattern and actually all of the Elisabeth Hartmans patterns! Because I live in the city these are city bunnies. You can see them running around here all the time. The size is 182x 131cm. In between there is a cotton batting.
Few of the fabrics I had to buy but most of them I had in my closet. I was even able to use some of the fabrics that I have dyed. For example that orange bunny in the third picture.
I wasn't quite sure about how I should quilt this. I ended up to a curvy one. It is one of the decorative stitchings on my sewing machine. I'm not 100% sure about it but it is what it is. The stitchings on the bunnies are matching colors.
Backing is Marimekko's fabrig.
I probably haven't ever made as many mistakes as in this quilt. The measurements are in inches and there are so many peaces. To make it little bit simpler I organized the peaces on a table. This work needs focus!
In the last picture there are the first bunnies waiting for their friends. Quickly they added up like in the nature. :)

keskiviikkona, lokakuuta 14, 2015

Kahvia ja kirsikoita


Tällä viikolla valmistui pienet ompelukset, kaksi patalappua. Ensimmäiset joululahjat on nyt tehty!
Ne eivät mene samalle henkilölle, joten niiden ei tarvitse olla yhteensopiva pari. Molemmat mallit on kirjasta Farm girl vintage.

Kannupannulapussa on välissä paksuhkoa lämpövanua. Sitä ei ollut riittävästi, niin kirsikoihin laitoin tavallisen puuvillavanun väliin. Se onkin paljon notkeampaa mutta ei varmaankaan niin lämmönpitävää. 

Tässä niitä ihmeklipsejä nyt on käytössä. Tosi hyviä ovat tässä kantin laitossa, etenkin kun ompelin toisen reunan käsin kiinni. Eipä pistellyt sormia. Oikeastaan muuhun en ole niitä vielä keksinyt käyttää mutta kiva kun niitä on :)
                                                                           ****

This week I sewed two potholders. My first Christmas presents are done! I will not give them to same person so they don't have to be a matching pair. Both patterns are from book called Farm girl vintage.
In the other one there is a heat-resistant batting and in the other one a cotton batting.
I tried my wonder clips for the first time. They are such a good help for sewing the edge.

keskiviikkona, lokakuuta 07, 2015

Ompelukoneelle mekko

Kun näin kuvan tuosta ompelukoneesta, päätin heti käyttää sitä koneeni huppuun. Ompelukoneen ohje on täältä . Malli on paper piecingiä. Vaikka suurensin ohjetta, siitä olisi voinut tehdä vieläkin isomman. Blokki näytti vähän orvolta  yksinään, sillä koneeni on hieman normaalia leveämpi. Ompelinkin täytteeksi lankarullia alareunaan. Melko järeitä rullia tulikin... Halusin pitää yleisilmeen vaaleana, enkä lisännyt enää mitään muuta.


Tästä suunnasta kuvattuna tikkaus näkyy paremmin. Edestä tikkailin tiheämpään ja takaa harvempaan.

Laitoin päihin nyörit päätypalojen sijaan. Vältyin päätyjen muotoilulta, sillä alaosa on aika paljon leveämpi kuin yläosa. Välissä on Ullakan ohuthuopaa, joka on aivan verraton tuote moneen paikkaan.

Tausta on herkkää ruusukangasta ja sen voi kääntää pällekkin. Mies ihmetteli milloin tätä huppua käytetään, kun kone käy koko ajan. On kuulemma turhempi kuin meidän leipäkone. Vai niin, no saapa nähdä!
                                                                       ****
When I saw a picture of that paper pieced sewing machine I wanted to use it for a sewing machine cover. You can find the pattern for the sewing machine from here. Even though I already made the pattern bigger I could of enlarged it even more. The block looked little bit lonely by it's self because my machine is wider than normal machine. To fill it up I made some spools of thread. I wanted to keep the over all look light so I didn't put anything more.
In the second picture you can see the quilting better.
I left the ends loose. This way I didn't have to shape them.
The back is gentle rose fabric so I can turn it around too. My husband wonders when will I use this cover since I'm always sewing! He says that it's more useless than our bread machine. Well, we'll see about that! :)